URA FINRAILILLA: Vastuutyönopastaja Ville Kivimäki

Julkaistu 26.06.2018

Vuonna 2008 ajauduin rautateille töihin monen sattuman kautta. Olin 5 vuotta VR-Transpointin palveluksessa vaihtotyönjohtajana. Tuona aikana tuli hyvin tutuksi Länsi-Suomen alue aina Kokkolaa myöten. Pääsin myös viettämään puolisen vuotta VR Trackin hommissa Seinäjoki-Kokkola perusparannuksella ja kunnossapidon tehtävissä Tampere-Riihimäki-radalla sekä olemaan muutaman viikon vaihdemiehenä Jämsän ratapihalla.

Jossain vaiheessa mielenkiintoni heräsi liikenneohjauksen puolelle ja muutaman yrityksen jälkeen tulinkin valituksi vuonna 2011 alkaneelle kurssille ja tätä en ole katunut hetkeäkään

Vastuullani on Tampereen ohjauskeskuksessa työskentelevien liikenneohjaajien koulutusten suunnittelu, toteutus ja seuranta tiiviissä yhteistyössä koulutusorganisaation ja työvuorosuunnittelun kanssa. Olen myös vahvasti mukana Pieksämäen ohjaustoimintojen siirrossa Tampereelle käynnissä olevassa projektissa.

Olen ehtinyt tämän viiden vuoden aikana tekemään työvuorosuunnittelua, työnopastusta, varavuoroesimiehen tehtäviä ja nyt olen päätynyt tekemään vastuutyönopastajan hommia. Hienointa Finrailissa on se, että yritys tukee, mahdollistaa ja kannustaa kehittämään itseään ihmisenä ja työntekijänä. Sekä tietysti hienot työkaverit.

Itse pääsin osallistumaan Asiantuntijana Finrailissa-koulutusohjelmaan, mikä oli todella hyvä ja hieno mahdollisuus oppia uusia asioita ja saada lisää työkaluja itselle tulevaisuuteen. Suosittelen ehdottomasti lähtemään mukaan jatkossa vastaaviin juttuihin.

Vapaa-aikani kulutan hyvin pitkälti Kangasalla sijaitsevan omakotitaloni kunnostamiseen sekä kolmen poikani kanssa touhutessa ja olemalla aktiivisesti mukana heidän harrastuksissaan. Tietysti koitan myös itse harrastaa hiukan jääkiekkoa ja muita liikuntamuotoja jos vaan aikaa riittää.

Ville Kivimäki, vastuutyönopastaja, Tampere