Terveiset InnoTrans 2016-messuilta

Julkaistu 13.10.2016

Messuilla ovat edustettuina seuraavat segmentit: raideliikenneteknologia (mm. henkilö- ja rahtiliikenteen kulkuneuvot, komponentit, palvelut), sisustusinfra- ja raideteknologiajulkinen liikenne (mm. linja-autot, asemat, tietojärjestelmät, logistiikka, palvelut) sekä tunnelirakentaminen. Näyttelyhallien viereen on edellisten kertojen tapaan rakennettu ulkoalue, jossa 3,5 kilometriä pitkät kiskot toimivat näyttelyalustana.

- Messujen tarjonta oli valtaisa. Keskityimme erittyisesti vierailemaan osastolla, joissa esittelyssä oli liikenteenohjaukseen liittyvää toimintaa. Samalla tutustuimme myös rautatiealan tulevaisuuden innovaatioihin, kertoo Finrail Oy:n asiakkuuspäällikkö Jari Peltonen.

- Tulevaisuuden innovaatioista tutustuimme lähemmin putken sisällä kulkevaan junaan. Tämä Hyperloop on todella nopea, jopa futuristiselta tuntuva. Periaate on hyvin yksinkertainen. Kyseessä on pitkä ilmasta lähes tyhjäksi pumpattu putki, jonka sisällä liikkuisi pieniä kapseleita. Ihmiset ja rahti olisivat näiden noin parin sentin korkeudella leijuvien kapseleiden, "podien" sisällä. Kun kapselit leijuvat ilmassa, ei kitka hidasta niiden kulkua, ja kun putkessa on hyvin vähän ilmaa, ei ilmanvastuskaan ole hidastamassa menoa. Putken reunassa olevat magneetit riittävät puskemaan kapselin vauhtiin, joka voisi olla parhaimmillaan jopa noin 1200 km/h, Peltonen kertoo.

- Messujen anti oli laaja ja erittäin monipuolinen, Peltonen kertoo. Ajankohtaisten sekä kehitteillä olevien järjestelmien osalta messuilta löytää paljon nähtävää sekä ne tarjoavat mahdollisuuden verkostoitumiseen ja yhteistyön laajentamiseen eri maiden järjestelmätoimittajien kanssa.